Reagrupament condemna que l'Estat espanyol s'oposi a anul·lar la pena de mort al president Companys

(Barcelona, 25-03-2010)

Davant les informacions que la Fiscalia General de l'Estat no pensa instar la revisió del procés a Lluís Companys, Reagrupament expressa la seva condemna més enèrgica. Es tracta d'una nova evidència que l'Estat espanyol no és capaç de superar la dictadura franquista, tal com han fet altres països afectats per règims semblants, ni tampoc de complir el seu deure davant la història: Un govern democràtic ha d'anul·lar les penes de mort dictades per un règim no democràtic, com la dictadura de Franco, que, a més, va comptar amb l'ajut del règim nazi per a l'empresonament del president Companys.

Com a demòcrates i defensors dels drets humans, considerem indigna l'actitud dels òrgans i el Govern de l'Estat espanyol, i ens afegim a la protesta que també ha expressat la Comissió de la Dignitat i altres organitzacions.

No acceptem subterfugis amb una declaració que diu que la Llei de la Memòria "ja va anul·lar el procés" i que no cal demanar la revisió. Això simplement no és veritat. Si fos així, el Congrés dels Diputats no hauria rebutjat d’incloure a la llei la declaració de nul·litat o que les sentències fossin declarades injustes i no il·legítimes com es va fer. Aquesta posició és un menyspreu envers el President Companys, el nostre Govern i tot el poble de Catalunya. No n’hi ha prou amb una simple declaració en què es digui que moralment s’ha rehabilitat. La dignitat del president mai ha estat en dubte, el que és exigible és declarar nul·la la sentència i per tant indignes els qui el van condemnar a mort.

Si la Fiscalia es manté com fins ara amb la posició de no donar suport a la revisió dels processos del franquisme, que ho digui de manera clara. No instar la revisió perquè es pensa que el Tribunal Suprem no considerarà nul el Consell de Guerra és admetre que les lleis en què es van basar aquells consells de guerra eren legals, cosa que no podem admetre. Eren lleis imposades per les autoritats militars que s’oposaven a l’ordenament vigent establert per les corts democràtiques de la República que no podien ser modificades per un ban de guerra. A més, no és facultat de la Fiscalia fer cap declaració de nul·litat de sentències sinó demanar-ho si ho creu necessari. Que digui de manera clara si considera el procés de Lluís Companys contrari al dret i si és així que presenti una demanda davant del Tribunal Suprem. No té cap altra facultat. L’únic que pot anul·lar una sentència és una altra sentència o una llei que ho disposi.

Perquè les sentències de Lluís Companys, Joan Peiró, Puig Antich, Delgado, Granados i tants milers de ciutadans deixin d’estar en el repertori de sentències dictades pels tribunals espanyols i que es cancel·lin els antecedents penals inscrits "al registro general de penados y rebeldes"  de l’Estat amb efectes des de la data en què es van dictar, cal una sentència d’un tribunal que les anul·li. Aquesta és la via que s'ha emprat a tots els altres països civilitzats que han superat una dictadura.

No estem davant d’una declaració d’un fet històric, remot, i exigim i tenim dret que es faci justícia amb totes les seves conseqüències. No es pot tancar d’aquesta manera un crim contra la humanitat com va ser objecte el President d’un país, que va ser deportat per la policia alemanya. Volem remarcar que el 27 d’octubre de 2008 el Comitè dels Drets Humans de les Nacions Unides va instar l’Estat espanyol, en compliment del Pacte Internacional de drets civils i polítics de 1966, a perseguir els crims del franquisme, recordant-li que eren crims contra la humanitat i no prescrivien, i del dret de les víctimes a obtenir justícia. Això doncs és el que ha de fer la Fiscalia: instar la revisió que anul·li el procés.

Cal denunciar també que amb aquesta fugida d’estudi de la Fiscalia el Govern de l’Estat no vol altra cosa que defugir la responsabilitat econòmica que té l’Estat espanyol amb les víctimes i que també li recorda que té el Comitè de Drets Humans. Enguany que fa setanta anys de l’assassinat del President de Catalunya Lluís Companys demanem més fort que mai que s’anul·li d’una vegada aquest procés injust, contrari a l’ordenament jurídic de la república que era vigent i els drets humans.