Un any de Patriotisme i dignitat

Aquest diumenge, 18 d'abril, és el primer aniversari de la publicació al diari AVUI de l'article de Joan Carretero, Patriotisme  i dignitat . Fou en aquest article on el president de Reagrupament va proposar per a les properes eleccions "una candidatura d'ampli espectre que tingui com a eix programàtic central la proclamació unilateral de la independència de Catalunya per una decisió majoritària del Parlament, que posteriorment seria sotmesa al corresponent referèndum de ratificació. Discrepo cordialment dels que defensen que el referèndum s’ha de convocar des de l’actual legalitat vigent, ja que la seva convocatòria dependria de la imprescindible autorització del govern espanyol, que no cal dir que mai no estarà per la feina."

Després de les notícies dels darrers dies, els postulats del text mantenen plena vigència: "Ni Estat plurinacional, ni Espanya plural, ni federalisme asimètric –ni simètric, ni de cap mena–. Amb Espanya no hi ha res a fer. I no podran dir que el catalanisme no ha intentat regenerar Espanya per fer-hi viable l’encaix de Catalunya. Ja fa bastant més d’un segle que ho prova. La nostra supervivència com a nació i el progrés de Catalunya i el benestar dels seus ciutadans només es poden aconseguir amb la independència. Aquesta és una evidència que, segons diversos estudis, cada cop més catalans comparteixen."

La proposta de Joan Carretero per a constituir aquesta candidatura independentista d'ampli espectre va  generar una gran expectativa i un significatiu corrent d'il·lusió entre la societat catalana i va tenir àmplia repercussió als mitjans. Paradoxalment, per part de la direcció d'Esquerra, on militava llavors l'actual president de Reagrupament, va rebre com a resposta un fort cop de porta amb l'obertura d'un expedient previ a l'expulsió, cosa que va donar lloc a la seva sortida d'aquest partit i el desplegament del projecte de Reagrupament Independentista.

Durant aquest any, també hem vist com aquest partit, Esquerra, sumava els seus vots amb els de la resta de partits polítics presents al Parlament (CiU, ICV, fins i tot incloent PSC-PSOE i PP) per a rebutjar -en dues ocasions- una Iniciativa Legislativa Popular a favor de l'exercici efectiu del dret d'autodeterminació de Catalunya. Una gran decepció.

També han estat, però, uns mesos d'il·lusió gràcies a l'empenta del moviment democràtic de les consultes populars per a la independència de Catalunya. Davant de la passivitat de les forces polítiques parlamentàries, els ciutadans han pres la iniciativa i treballen a favor del país pel seu compte.

En aquests mesos, pel que fa a Reagrupament, el treball fet ha estat intens i prou important: prop de 3.500 associats; desenes d'actes de difusió dels objectius -en què s'han aplegat unes 18.000 persones-; participació activa en la campanya a favor del Sí a la Independència; diversificació i creixement de la xarxa de complicitats; dues assemblees nacionals ,que han aplegat 1.200 i 1.400 persones respectivament i en les quals han estat aprovats importants documents estratègics (Organitzant el nostre futur lliure ); l'elaboració del projecte de Constitució de Catalunya , un projecte amb el qual es vol superar la fase dels "Estatuts d'autonomia" i la "comunidad autónoma de régimen común" amb què es conformen els nostres polítics, etc. Molta feina feta, però molta feina per fer davant d'una convocatòria electoral previsiblement a la tardor on els ciutadans podran materialitzar els seus anhels de canvi per a la consecució de la llibertat de la nostra nació.

Què diran les Nacions Unides?
L'article 6 del següent enllaç, de l'oficina dels drets humans de les Nacions Unides,

diu:
"In the view of the Committee, international law has not recognized a general right of peoples unilaterally to declare secession from a State." (Segons el punt de vista d'aquest Comitè, la llei internacional no ha reconegut el dret general dels pobles a declarar unilateralment la secessió d'un Estat".

Per tant, pot explicar Reagrupament perquè una declaració unilateral al Parlament hauria de tenir algun èxit si la llei internacional ho rebutja?